Portfolio

Of je nu een freelance copywriter, student, zzp’er, fotograaf of designer bent, het hebben van een online portfolio is enorm belangrijk. Een portfolio is namelijk een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een persoon of organisatie. Het laat je werk uit het verleden zien. Een portfolio is misschien wel dé manier om jouw werk te pitchen bij potentiële klanten. Potentiële klanten bekijken jouw werk, referenties of ervaringen en proberen zich in te beelden hoe jouw werk hun kan helpen.

“Your portfolio isn’t just a catalogue of past work; it’s a clear definition of the work you’ll get hired to do in the future” – Paul Jarvis

Een portfolio is dus een persoonlijke map waarin je beschrijft wat je kan, waaruit dat blijkt en hoe je jezelf verder wilt ontwikkelen.

Een portfolio dient twee doelen:

  • Je kunt je leidinggevende laten zien wat je hebt geleerd en wat je in je mars hebt.
  • Het helpt je om na te denken over wat je bereikt hebt en wat je in de komende tijd wilt leren.

– Wie ben ik?

– Wat kan ik?

– Wat wil ik?

– Hoe ga ik dat bereiken?

– Ontwikkelingen van de afgelopen jaren

– Sterkten en zwakten van jezelf