Waarom een online portfolio?

Als je gaat solliciteren zorg je ervoor dat je cv in orde is en dat je voor elke vacature een piekfijne motivatiebrief gemaakt hebt. Toch is het daarnaast ook belangrijk om online een goed beeld van jezelf kunnen te schetsen. Meer nog dan met een Twitter- of LinkedIn-profiel, kan je dit het best doen met een online portfolio: een site waarop je een bloemlezing toont van jouw belangrijkste professionele verwezenlijkingen. De kracht van een goed online portfolio is dat je het steeds up to date houdt en daardoor ook je meest recente verwezenlijkingen toont.

Hierbij enkele argumenten waarom een online portfolio van groot belang is:

1. Je kan ‘Gegoogled’ worden
Vroeg of laat zal iemand je naam intikken in Google en dan wil je natuurlijk een goede indruk maken. Dat kan je doen door een mooie portfoliosite te maken en er via de juiste trefwoorden voor te zorgen dat deze hoog scoort in de resultatenlijst. Maak je geen online portfolio, dan zal de informatie over jou her en der verspreid staan en krijgt de googelende niet in één oogopslag te zien wat jij hem wil tonen.

2. Je toont dat je proactief bent
Als je een portfoliosite maakt, kan je gelijk een url naar je cv linken. Zo’n link bewijst dat je proactief bent en dat je de tijd genomen hebt om al je relevante werk te verzamelen en te presenteren zonder dat de rekruteerder daar zelf om moet vragen.

3. Je toont wat je kan
In een cv en een motivatiebrief geef je aan over welke competenties je beschikt, maar via een portfoliosite kan je dit ook werkelijk tonen. Maak je websites of programmeer je apps? Toon dan wat screenshots en leg een link. Organiseer je evenementen? Dan kunnen enkele sfeerfoto’s een goed beeld schetsen van hoe succesvol die wel waren. Zelfs wie niet direct iets tastbaars maakt, kan toch enkele getuigenissen van tevreden klanten of collega’s op de site zetten.

4. Je toont je veelzijdigheid
Een portfoliosite geeft een overzicht van je wat je kan. Als je bijvoorbeeld grafisch ontwerper bent, dan kan je tonen dat je heel wat stijlen beheerst. Ook een copywriter kan bewijzen dat hij zowel korte als lange teksten aankan, voor verschillende doelgroepen. Heb je gewerkt in uiteenlopende omstandigheden (bijvoorbeeld bureauwerk gedaan, in een team gewerkt, maar ook zelfstandig opdrachten uitgewerkt …), zorg dan dat je dit allemaal documenteert op je site.
Probeer de rekruteerder ervan te overtuigen dat jouw talent ook voor zijn bedrijf of organisatie waardevol zal zijn.

5. Je toont dat je evolueert
Als je enige chronologie in je portfolio steekt en niet vergeet om ook je meest recente verwezenlijkingen online te zetten, dan kan je de rekruteerder daarmee duidelijk maken dat je voortdurend evolueert en steeds beter wordt in wat je doet. Op die manier kan je hem doen dromen over wat je nog allemaal voor zijn bedrijf zou kunnen verwezenlijken.